mandag 7. mai 2018

Fotograf med prestasjonsangst

DET ER SÅ GØY!!!!!

Etter 2 dager med fotografering er den glade fotografen i full gang med å redigere bildene. Jeg klarte endelig å komme over sperren som jeg har hatt når det kommer til disse bildene. Jeg har hatt angst mot å se resultatene skikkelig fordi jeg har vært livredd for at bildene ikke skulle bli bra, men vet dere hva?

DE BLE KJEMPEFLOTTE!

I kveld har jeg startet opp redigeringsarbeidet og jeg kooooser meg. Selvsagt oppdaget jeg at jeg har tatt for lite bilder, hvertfall i studiot, men det er grenser for hvor meget en skal plage en stakkars modell. Jeg må ta det på meg selv og lære av mine feil. Det er jo på det viset en blir flinkere.

Det er spesielt ett bilde jeg kunne tenkt meg å ta på nytt, men jeg får håpe at jeg får en ny sjanse litt senere.

Jeg tror virkelig at dette feltet er noe for meg. Nå har jeg jo bare såvidt begynt, men jeg føler meg mer hjemme med å ta portretter enn å gå ut og ta postkortbilder. Det har virkelig ikke gitt meg noe som helst og jeg haaaater slike bilder. Det er svært få postkortbilder/naturbilder som fenger meg. Det er jo klart at det innimellom har dukket opp flotte naturbilder fra svært gode fotografer og da spesielt i National Geographic.

Nå til sommeren kommer jeg til å gå til anskaffelse av både stativ og baktepper. Nå har ikke jeg eget studio (det får da være måte på), men et stativ og fine bakgrunner holder lenge når en fotograferer i sin egen stue.

ALLIKEVEL IKKE HELT FORNØYD
Vi var en tur til sentrum i går for å fotografere modellen sammen med litt grafitti. Dessverre var fotografen ikke helt på topp og var skikkelig ukonsentrert. Grunnen til dette var at jeg hadde sovet dårlig den natten og når det skjer, får jeg febersymptomer den påfølgende dagen. Det ble allikevel noen bilder, så får jeg se hva jeg kan få gjort noe med disse.

En er jo ikke 18 år lengre og 2 dager med fotografering og hjernen i fotomodus, sliter på et gammelt menneske.

Dagene frem mot neste fotografering, i slutten av denne måneden, kommer til å bli fullt opp av redigeringsarbeid. Det er det som er den egentlige jobben.

Jeg pleier å si at selve fotograferingen bare er en fjerdedel av arbeidet. Størsteparten av arbeidet frem mot et perfekt produkt, er etterarbeidet.

SØKER FREMDELES MODELLER
Jeg er fremdeles på jakt etter folk som ønsker å forsøke seg foran kamera og har du lyst, er det bare å ta kontakt. Enten i kommentarfeltet under her, eller i kontaktfeltet til venster på siden her.