tirsdag 5. juni 2018

Hvem er egentlig Glafo-bloggeren?

Jeg har ikke skrevet noe særlig om meg selv i denne bloggen, så jeg tenkte at det hadde vært lurt å presentere seg selv litt.

Mitt navn er Wenche CJ Dyngeland

Alder: 50+

Bosted: Bergen

Utdanning innen foto: Ingen. Er selvlært

Fotokarriere: Jeg har fotografert siden jeg begynte å gå. Jeg tror jeg tok mitt første bilde da jeg var 5 år og har fortsett med fotografering og har aldri stoppet med dette.

Mitt første kamera: Det var vel et Kodak Instamatic, som jeg fikk av mine foreldre til konfirmasjonen min.

Fotoutstyr nå:
Kamera:

Canon EOS 20D
Canon EOS 6D

Objektiv:
Canon EF 70-200mm f/2,8L IS USM
Canon EF 24-105mm f/4,0L IS USM
Canon EFS 60mm f/2,8 Makro
Holga Pinhole-objektiv

Canon Extender EF1,4x ll Telekonverter

Lys:

Elinchrome Blitsanlegg
Canon makro Twin Lite MT-24X
Canon Speedlite 580EX

Tilbehør:

2 sett med runde reflektorer
Stativ til bakteppe
Sort bakteppe

Polarisasjonsfilter

Gitzo kamerastativ

Ønskeliste: Flere baktepper, Canon EOS 1D Mark lll, eget fotostudio

Mitt verste bilde: Det må være dette. Jeg har fjernet ansiktene av personvernhensyn. Bildet er av min tante og hennes mor, som begge drikker kaffe. Jeg klarte å fyre av akkurat i det øyeblikk de hadde tatt en munnfull med glovarm kaffe og resultatet ble da ganske tydelige ansiktsuttrykk.


Mitt beste bilde: Det er vanskelig. Det er alltid et av de siste bildene en anser som sitt beste, men jeg må ærlig innrømme at jeg eeeelsker dette bildet, som jeg tok av min niese og stiliserte, slik at det fikk det uttrykke jeg ønsket. Jeg jobbet ganske mye med dette bildet og bildet kommer til å komme opp på veggen vår i stort format.

Min største tabbe: Vi hadde reist i ca 2 timer og skulle fotografere, da jeg oppdaget at jeg ikke hadde tatt med minnebrikker.

Min største glede: Når jeg virkelig føler at jeg får til noe. Å jobbe med portretter gir meg en veldig stor glede. Det er det samme når det gjelder å restaurere gamle fotografi. Jeg kan sitte og kose meg i timesvis med dette.

Hater mest: At jeg tar et uendelig antall med naturbilder. Jeg virkelig haaater slike bilder og det gir meg nix og nada når jeg tar slike bilder, så hvorfor jeg gjøre det, aaaaner jeg virkelig ikke.

Mest stolt over: At jeg kjørte igjennom når det gjaldt portretter. Jeg har alltid vært den som har trukket meg fra utfordringer, men nå bet jeg tennene hardt sammen og ga meg selv et kraftig spark i baken for å kunne forsere dette hinderet.

Redigeringsprogram: Jeg bruker Photoshop Elements. Jeg startet med versjon 8 når det kom og har utvidet jevnt og trutt til versjon 15. Det jeg virkelig ønsker å skaffe meg, er Photoshop CS, men det koster ganske mye.

Ønsker å lære mer om: Bruk av blitsanlegg, portrettfotografering, så jeg ønsker meg mange mennesker som kunne sittet modell for meg.

Min største inspirasjonskilde: Det er min mann. Han tar noen fantastiske bilder og er ekspert på abstrakte bilder. Jeg finner også mye inspirasjon i bøker og statuer.

Mest frustrert over: Når vi er ute og fotograferer og jeg ikke klarer å ta ett eneste bra bilde når jeg har tatt 300 bilder. Jeg blir også frustrert over at jeg bruker for liten tid og tar for få bilder. Det er alltid ett bilde en kunne tenkt seg å ta om igjen.