lørdag 7. januar 2017

Recapture the Moment

Under denne tittelen legger jeg ut bilder som har vært vist tidligere. Jeg skriver litt mer utfyllende om dette samt hvilke kamerainnstillinger som er gjort og forteller om teknikker som har blitt brukt. Er det noe du lurer på, er det bare å spørre.


Dette bildet av en avslappet bjørn ble tatt i Kolmården i 2009. Bildet har fått øket fargemetningen, kontrast og lyset har blitt forbedret. Teksten på steinen der bjørnen ligger, har blitt lagt til i Photoshop for at bildet skal bli mer interessant. Akkurat denne teksten brukte jeg noen dager på å få til og jeg er fremdeles ikke helt fornøyd, men jeg hadde så mange oppdrag på den tiden at jeg hadde ikke tid til å jobbe med dette mer.

Bildet er tatt med Canon 70 - 200mm og brennvidden er selvsagt på det øverste tallet. Det er fremdeles litt for stor avstand, men det er ikke så lett å komme nær rovdyrene i denne dyrehagen uten å bli spist selv. Det aller beste hadde vært å brukt et 500mm, men siden vi kun har ett av dette objektivet og det er Glafo-mannen sitt, overlater Fru Glafo mannen til å ta nærbilder. Hun hadde ikke klart å holde det objektivet rolig uansett. Det veier ganske mange kilo.

Kameradetaljer:

Kamera: Canon 350D

Objektiv: Canon EF 70-200mm f/2,8L IS USM

Blender: f/7,1

Lukkerhastighet: 1/1250 sek

Iso: 200

Blenderkompensasjon: -0,7

Brennvidde: 200mm