mandag 15. august 2016

Hva Photshop kan hjelpe deg med

Ikke spsonset innlegg

Mange er imot bruk av bilderedigeringsprogram. Noen liker å vise ting slik de er og andre mener at bruk av bilderedigeringsprogram får unge jenter til å bli usikre på utseendet sitt.
Nå vil jeg si at slike program er et stort fremskritt også. En kan jo tenke seg de gode, gamle malerne. De malte aldri verden slik som den var, den var alltid idealisert, enten gjort vakrere eller mer grotesk. Alt etter hva kunstneren ville at vi skulle se.

Jeg skal vedde på at Mona Lisa og de andre legendariske kvinnene som var festet på lerretet, ikke så slik ut i virkeligheten. De hadde nok litt mer uren hud og kviser enn det bildene viser.

Hvorfor da denne motviljen mot vår tids presentasjon av bilder?

Jeg vet ikke.

Vi ser jo den virkelige verden slik den er hver eneste dag og vi trenger bilder som er litt bortenfor virkeligheten. Jeg bruker Photoshop på alle bildene. De blir klonet, croppet, farger og lysstyrke blir endret, rynker fjernet og bein gjort lengre og kropper tynnere og ja - jeg innrømmer med stolthet at jeg gjør dette.

Under her viser jeg en beskrivelse av hva Photoshop kan hjelpe deg med og håper at du vil få litt tips og triks til hva du kan gjøre med bildene dine.

Grundigere tutorials vil komme senere.

Her er følgende gjort:

Urenheter er fjernet
Reflekser er fjernet
Tennene er gjort hvitere
Håret har fått litt tykkelse
Huden og hårfargen er gjort mykere
Huden er gjort lysere
Håret har fått litt lysere nyanser
Øyehviten er blitt lysere
Pupillene er blitt klarere
Ansiktet er gjort litt smalere


Her kan du se forskjellen på et uredigert og redigert bilde ganske godt. Det som er gjort her, er følgende:

Reflekser i ansiktene er fjernet.
En del urenheter er fjernet.
Rynker er fjernet
Mørke ringer under øynene er fjernet.
Håret til damene er gjort litt tykkere.
Dobbelhaken til bruden er fjernet (tok meg 5 timer bare å gjøre den jobben...)
Bildet er gjort lysere.
Fargemetning og skarphet er øket.

Photoshop Elements er et must når det gjelder å redigere bilder. Bare en korrigering av kontrast og farge kan gjøre et kjedelig bilde til et virkelig supert bilde.

Til jul kan det hende det blir en liten konkurranse her inne på bloggen, med PS Elements 13 som premie.

Time will show